داناب در استان من

داناب در استان من

رونـد رو به زوال در حـوزه ی آب و بویـژه آب هـای زیرزمینـی شـاید بیـش از هـر بخـش دیگـری قابـل مشـاهده و رصـد باشـد. ایـن رونـد در عمـده ی مناطـق کشـور از جملـه اسـتان قـم کـه بـا رشـد جمعیـت ۱۳برابـری در ۶۰سـال گذشـته روبـرو بـوده ( از حـدود ۱۰۰هـزار نفـر در سـال ۱۳۳۵تـا ۱/۳میلیـون نفـر در سـال )۱۳۹۵بـه شـکلی رعـب آور در حـال وقـوع اسـت و پیامدهایـی چـون فرونشسـت زمیـن در مناطقـی نظیـر سـاوه (بـه میـزان ۲۰سـانتیمتر در ســال) در اثــر خالــی شــدن آبخوان هــا، دیگــر جــای تردیــدی از آغــاز رونــد پاســخگویی طبیعـت بـه خسـارت تحمیـل شـده بـر آن را باقـی نمیگـذارد.
گرچـه مشـکل بوجـود آمـده در بسـیاری زمینه هـا از جملـه از دسـت رفتـن ظرفیـت آبخوان هـا، غیرقابــل بازگشــت می نمایــد، بــا اینحــال از هــر نقطــه کــه جلــوی پیشــرفت بحــران گرفتــه شـود، زمینـه امیـد بـرای حفـظ و احیـای ظرفیت هـای باقـی مانـده وجـود خواهـد داشـت.

در این طرح با هدف قرار دادن دانش‏ آموزان استان، برنامه‌‏ریزی شده است تا مسایل و چالش‌‏های اصلی حوضه آب مانند مسائل ارزشی پیرامون آب، کمی، کیفی، آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب در روندی نظام ‌مند به این قشر آموزش داده شود.