آب های زیرزمینی

 آب های زیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم

رونـد رو زوال در حـوزه ی آب و بویـژه آب هـای زیرزمینـی شـاید بیـش از هـر بخـش دیگـری قابـل مشـاهده و رصـد باشـد. ایـن رونـد در عمـده ی مناطـق کشـور از جملـه اسـتان قـم بـه شـکلی رعـب آور در حـال وقـوع اسـت و پیامدهایـی چـون فرونشسـت زمیـن در اثــر خالــی شــدن آبخوان هــا، دیگــر جــای تردیــدی از آغــاز رونــد پاســخگویی طبیعـت بـه خسـارت تحمیـل شـده بـر آن را باقـی نمیگـذارد.
گرچـه مشـکل بوجـود آمـده در بسـیاری زمینه هـا از جملـه از دسـت رفتـن ظرفیـت آبخوان هـا، غیرقابــل بازگشــت می نمایــد، بــا اینحــال از هــر نقطــه کــه جلــوی پیشــرفت بحــران گرفتــه شـود، زمینـه امیـد بـرای حفـظ و احیـای ظرفیت هـای باقـی مانـده وجـود خواهـد داشـت.
در کنــار برنامه هــای ناپایــدار توســعه و برنامه ریزی هــای نادرســت گذشــته؛ بســیاری از کارشناسـان، عامـل اصلـی تـداوم و گسـترش بحـران در حـوزه ی آب هـای زیرزمینـی را نادیدنی بـودن و ناملمـوس بـودن موجودیـت و شـرایط دسـت بـه گریبـان ایـن منابـع می داننـد. بـدان معنــی کــه قرارگیــری ایــن منابــع ارزشــمند در زیرزمیــن و دور از چشــم باعــث شــده اســت تـا بـه مراتـب حساسـیت کمتـری نسـبت بـه شـرایط نامطلـوب آنهـا در مقایسـه بـا خشـک شــدن و از بیــن رفتــن منابــع آب ســطحی نظیــر دریاچه هــا و تالاب هــا وجــود داشــته باشــد.

از چهار سال تحصیلی گذشته، با توجه به گستردگی و پیچیدگی مباحث حوزه آب و همچنین به‌منظور ایجاد شور و نشاط و پرهیز از تکرار و یکنواختی همچنین انعکاس شرایط روز منابع آبی در اجرای طرح داناب در مدارس، هرسال یک موضوع به عنوان موضوع محوری آموزش‌های آبی در نظر گرفته می‌شود تا درکنار پرداختن به سایر مسائل آبی، این موضوع به عنوان نقطه تمرکز آموزش‌ها قرار گرفته و به صورت گسترده‌تری به آن پرداخته شود. بر این اساس موضوع محوری سال تحصیلی جاری “آب های زیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم” انتخاب گردیده است.

 

 

 

پادکست ها

پادکست شماره یک (ویژه استان قم)

منابع آب در استان قم

پادکست شماره دو (ویژه استان قم)

راهکارهایی برای نجات آب

اینفوگراف آموزشی آب زیرزمینی در استان قم